
Denne teksten er en introduksjon til en bloggserie som vil presentere innovasjoner og teknologier med betydelig innflytelse på utviklingen av den digitale økonomien. Serien vil ta for seg ulike teknologier som har bidratt til fremveksten av den digitale tidsalderen.
De siste tiårene har den digitale økonomien fundamentalt endret de fleste sider ved livene våre. Den har skapt og fortsetter å skape nye muligheter og utfordringer. Digitaliseringen har produsert enormt med data. I 2006 uttalte matematikeren Clive Humby at data er den nye oljen, og som olje må data raffineres for å få verdi. Ledende teknologiselskaper som Alphabet, Amazon og Meta har forstått betydningen av data og strukturerer sine forretningsmodeller deretter. Med en forventet eksponentiell vekst i dataproduksjonen i overskuelig framtid, vil selskaper som spesialiserer seg på datahåndtering fortsette å være fundamentalt viktig i den digitale økonomien.
Følgende innovasjoner og teknologier anser jeg som spesielt viktige:
Kapittel 1 – Oppfinnelsen av transistoren og integrerte kretser
Overgangen fra vakuumrør til transistorer og integrerte kretser la grunnlaget for datamaskiner i miniatyrformat. Disse teknologiske gjennombruddene gjorde det mulig å utvikle stadig raskere, kraftigere og mer energieffektive elektroniske enheter, og ble startskuddet for den digitale tidsalderen.
Kapittel 2 – Internett, kommunikasjonsprotokoller og framveksten av datatjenester
Sammenkoblingen av datamaskiner på tvers av kloden muliggjorde sanntidskommunikasjon og deling av informasjon. E-post, filoverføringer og standardiserte kommunikasjonsprotokoller revolusjonerte handel og hvordan folk samarbeider og utveksler data digitalt.
Kapittel 3 – World Wide Web og hypertekst
Med World Wide Web, URL-er og HTML ble internettet tilgjengelig for folk flest. Hypertekst gjorde det lett å navigere mellom dokumenter med et enkelt klikk, og det globale adressesystemet åpnet en ny æra for informasjonsutveksling.
Kapittel 4 – Utviklingen av GSM, det første digitale mobilnettet
GSM-teknologien markerte overgangen fra analoge til digitale mobilnett og åpnet for sikre, raske og pålitelige mobilsamtaler og meldinger, uavhengig av geografisk sted. Dette førte til den digitale mobilkommunikasjonens gjennombrudd.
Kapittel 5 – Søkemotorer
Etter hvert som mengden digital informasjon vokste eksplosivt, ble det avgjørende å kunne finne og sortere relevant data. Søkemotorer ble selve nøkkelen til å navigere i den digitale jungelen og forvandlede måten folk finner kunnskap på nettet.
Kapittel 6 – Smarttelefoner
Overgangen fra tradisjonelle (feature phones) mobiltelefoner til smarttelefoner revolusjonerte hvordan folk bruker teknologi i hverdagen. Apples iPhone satte en ny standard for brukervennlighet, design og app-økonomi, og endret konkurrentenes skjebne.
Kapittel 7 – Kunstig intelligens
Gjennombruddene innen kunstig intelligens har gitt maskiner evnen til å analysere data, lære, og utføre oppgaver som tidligere krevde menneskelig intelligens. Dette har åpnet nye muligheter for automatisering, personalisering og beslutningsstøtte i den digitale økonomien.
De neste ukene vil jeg blogge om temaer nevnt ovenfor, og som fortsatt vil være med å forme den digitale økonomien.
Digitaliseringen reiser betydelige spørsmål om personvern, rettferdighet og økonomisk ulikhet som krever oppmerksomhet og vurdering. Mye av den digitale økonomien baserer seg på innsamling og analyse av persondata. Dette reiser bekymringer om hvordan informasjon brukes, lagres og beskyttes – særlig med økende datalekkasjer og overvåkning. Digitale plattformer og automatisering har skapt verdier, men verdiene fordeles ofte skjevt. Mange er engstelige for at automatisering og kunstig intelligens fører til at mange jobber forsvinner. Dette stiller krav til omskolering og nye kompetanser. Og ikke minst, ikke alle har lik tilgang til teknologi eller digitale ferdigheter. Eldre og lavinntektsgrupper risikerer å bli stående utenfor.
Kilder
Introduction to Digital EconomicsFoundations, Business Models and Case Studies, Springer, 2018. Harald Øverby, Jan A. Audestad.
Digital services and consumer data, Datatilsynet – https://www.datatilsynet.no/contentassets/3583c372d8b44bac839d505e298cae27/digitale-tjenester-engelsk.pdf